Ga naar de inhoud

Geen wegwerpplastic meer bij Zomerspektakel aan het Meer

Door • Alphens.nl • woensdag 6 maart 2024 om 17:44

Het is hét festival van Alphen aan den Rijn en omstreken: het Zomerspektakel aan het Meer. Komende editie – de tiende – verwacht de organisatie ruim 70.000 bezoekers die een weekend lang komen genieten van topentertainment. Wat zij níet krijgen: plastic wegwerpbekers. Met hulp van de Rabo coöperatieve Duurzaamheidsbijdrage wordt het Zomerspektakel namelijk volledig wegwerpplasticvrij.

Het Zomerspektakel aan het Meer – dit jaar van 31 mei tot en met 2 juni – is een begrip in de regio Alphen aan den Rijn, met een weekend lang topentertainment voor jong en oud. Ontving de eerste editie van het festival aan de Zegerplas nog zo’n vijfduizend bezoekers, deze zomer verwacht de organisatie er maar liefst ruim 70.000!

Duurzame hardcups

Al die bezoekers krijgen vanaf dit jaar geen plastic bakjes, borden of bekers meer mee als ze iets bestellen in een van de acht horecagelegenheden op het festivalterrein. Sinds 1 januari mogen festivals namelijk geen wegwerpplastic meer gebruiken. Het Zomerspektakel serveert eten daarom voortaan in papieren zakjes en kartonnen bakjes en borden. Ook voor de drinkbekers vond de organisatie een alternatief: hardcups, herbruikbare bekers van gerecycled plastic. “Onze bezoekers betalen bij hun eerste drankbestelling statiegeld voor de hardcup. Vervolgens wordt die bij elke volgende bestelling ingewisseld voor een schoon exemplaar”, vertelt Stanley de Looze, voorzitter van het Zomerspektakel. “Bij inlevering krijgen ze het statiegeld deels terug. Na afloop van het festival worden de bekers afgewassen en opgeslagen voor de volgende editie.”

Plastic in de natuur

Stanley vindt het een goede zaak dat er een einde is gekomen aan wegwerpplastic op festivals: “Ondanks de vele prullenbakken op ons festivalterrein, belandde er toch altijd plastic in de natuur. Dat wil je natuurlijk niet.”Maar de wettelijke verplichting bracht de organisatie wel even in een lastig parket, geeft hij toe. “Heel eerlijk, we worstelden er best mee om van het wegwerpplastic af te stappen. Want hoe je het ook wendt of keert, dat kost geld. En wij zijn geen commercieel festival. We draaien geheel op vrijwilligers. Ons doel is niet om winst te maken, maar om de mensen in onze regio een leuke tijd te bezorgen. Daarom willen we dat het Zomerspektakel voor iedereen bereikbaar blijft, ook voor mensen met een kleine portemonnee.”

Rabo coöperatieve Duurzaamheidsbijdrage

Dus toen Rabobank Groene Hart Noord eind vorig jaar meldde dat het Zomerspektakel in aanmerking kon komen voor de Rabo coöperatieve Duurzaamheidsbijdrage, kwam dat als geroepen, zegt Stanley. “De bank kwam zelf naar ons toe. Als wij een goed plan maakten, zouden we een bijdrage krijgen.” De -organisatie van Zomerspektakel ging daarop meteen aan de slag. “En onze inzet is beloond”, zegt Stanley. “We krijgen eenmalig 30.000 euro voor de aanschaf van 50.000 duurzame hardcups en daarna nog drie jaar lang 10.000 euro per jaar om bij de volgende edities extra hardcups aan te kunnen schaffen. Fantastisch. Deze hardcups krijgen het Zomerspektakel- én het Rabobanklogo.”

CO2-uitstoot verminderen

Naast het aanpakken van wegwerpplastic neemt het Zomerspektakel nog meer duurzaamheidsmaatregelen. “Vanwege de schadelijke CO2-uitstoot streven we ernaar om zo min mogelijk dieselaggregaten te gebruiken voor de opwek van elektriciteit”, vertelt Stanley. “We overleggen nu met de gemeente of het mogelijk is om een zwaardere stroomaansluiting op het festivalterrein te krijgen. Ook kijken we met onze stroomleverancier of we met accupacks kunnen werken. Die laad je dan ’s nachts op en gebruik je overdag.”

Verbinding

De Rabo coöperatieve Duurzaamheidsbijdrage komt goed terecht bij het Zomerspektakel aan het Meer, vindt Fatiha Bouhtia, directeur coöperatieve Rabobank Groene Hart Noord. “Dit is hét zomerevenement van de regio. Een geweldig feest dat mensen bij elkaar brengt en voor verbinding zorgt. Rabobank vierde vorig jaar zelf ook feest: ons 125-jarig bestaan. Om deze gebeurtenis extra glans te geven, stelden we een extra bijdrage beschikbaar ter ondersteuning van duurzame projecten en initiatieven die de lokale gemeenschap versterken. Het Zomerspektakel hoort daar zeker bij. De moeite die de organisatie doet om een zo duurzaam mogelijk feest te organiseren, ondersteunen wij graag.”

Over de Rabo coöperatieve Duurzaamheidsbijdrage

Vanwege het 125-jarig bestaan van Rabobank zet de bank zich extra in voor de regio. Met een eenmalige extra bijdrage van 125.000 euro ondersteunt de bank duurzame projecten en initiatieven die de lokale gemeenschap versterken. Collega’s, leden en klanten droegen de lokale projecten aan. In totaal geeft Rabobank via de Rabo coöperatieve Duurzaamheidsbijdrage 9,75 miljoen euro terug aan de samenleving.